Maglev-ej F,Sluss,3T=-95% restid drift bygge

Innehåll: Spårtaxi, ej sluss, avloppstunnel ge banor. Ban-karta

Magleva spårtaxi ersätter 6 dyra tunnelprojekt, spar 95% både i restid, drift- och byggkostnad. Har egenskaperna efterlysta i KTH-krav, saknade i Förbifart, som därför bör rivas upp:
1 Yteffektiv:Lätt,ljud/utsläppsfri=ok lagd på stolpe över gata/hus/natur.
2 Spårtaxi:kör när/var du vill,fri av andra. Kan medta 2hjuling/elbil.
3 Klimatbot ty 100falt lönsam=sprids, ge -80% glob CO2: 1/sist i Hot
4 Kostnad: Bygge ½G/mil. Drar 1% av tågs el, och magnetkudde slits ej.
Pkt 2 tog upp energisnål/körkortsfri lokal transport som cykel: Denna spårtaxi tillåter att eget hjälpfordon medtas, plötsligt fås kollektiv/privat port-till-port-transport som äntligen slår ut marodören bil helt.

Magleva kör genom vakuumrör, därför ultimat bäst i snålhet och fart, tex Sthlm-Eskilstuna 10min, löser bostadsbrist. Teknikutvecklad i 35år. Venture cup som fått se en del av tekniklösningarna, var så imponerade att dom tyckte Magleva borde vara central i samhällsdebatten. Grundiden om vakuumrör finns också i Schweiz, Florida och Kina-grupper, men där utan avgörande Magleva-lösningar. Sluss, avloppstunnel, T och ban-karta nedan.

Förbifarts Putinstöd=111*Jaspåökt

Allian(s) föreslår +1,3Gkr till försvaret fram till 2018(4år). Detta medan man med Förbifart ökar bilar (bilköp/ressätt väljs nu) =oljeimport, och därmed Putins inkomst, motsvarande svenska vapen för 36Gkr *4år=144, dvs 111 ggr Alliansens ”symboliska” 1,3Gkr nu. Se ”36G”-länk 5e rad ner:

Förbifarts pris=160G/år,välj 3 en gång

Förbifart Sthlm skulle orsaka årliga kostnader på ca 160Gkr, så självklart värt att stoppa. Liten 3G-engångskostnad spelar ingen roll mot stor årlig.
Förbifarts drift bränner runt 6Gkr bränsle/år, vilket orsakar:
Mer oljepeng åt Putins rustning, som kostar oss 36Gkr att matcha, +klimatskada på 120Gkr (tx Syrienkrig=av torka Fredrik spär på, sorgfejk) Summa 120+36+6 = 162Gkr

Bara dom effekterna kostar oss alltså 160Gkr varje år, 50 ggr den ynka engångs-skärven på 3Gkr som Trafikverket bölar om i artikeln.

Biljetten ut från den strypsnaran är alltså bara en enda engångs-kostnad på ynka 2% av årliga 1000års-mardröms-helvetet.
Tillkommer tex hälsoskador, slitage, förare. Dessa kostnader och ovan, slipper man med Magleva. Inte bara ersätter förbifart, slår sen igenom i alla transporter, så sparar deras totala kostnader 500Gkr/år i bränsle/slitage/förare. Det är hela sjukvårds- och utbildnings-budgetarna ihop! I dessa enorma sektorer kan vi alltså fördubbla lönerna, eller personalstyrkan! Magleva ger verkligen råd att anställa, skapar jobb här, inte vapen åt Putin!

Så räddas sluss, 11G, gamla stan, restid

Ny teknik skulle rädda 11Gkr, restid, turism, kultur/stads-värden i Slussen+gamla stan:
Allians-slussen förstör oersättliga stads- och kulturvärden. Begår massaker på Gamla stans palats, främsta i Europa. Fullkomnar Hjalmar Mehrs attack, genom ytterligare en gigantisk bilinvestering för att med decennier ytterligare förlänga tortyren mot palatsen med vibrationer och utsläpp.
Magleva däremot går på magnetkuddar, helt utan ljud, vibrationer, utsläpp. Flygsnabb och drar bara 1% av tågs el, så spar resas tid, pris och miljöpåverkan. Gör gamla stan till turistparadis, och lockar med sin teknik (+kör hit) alla turister vi kan hysa. Slussplanens 11G sparas, 5 banor betalas helt redan av insparade avloppstunneln(nedan). Med dom tas folk på minuten direkt mellan Nacka osv och 10 banmils grannskap. Redan efter 1:a banbygget, kommer gamla T-banor/bussar att bara behöva användas kortare sträckor, så får gott om sittplatser/vägyta, slipp trängsel/försening.
Även varor körs automatiskt till den önskade småstationen (av 200), vid önskad tid. Lastade småvagnar kommer då ut, och dras som minitåg av gemensam minieltraktor till affärerna längs den tvärgränd mot banan som den stationen ligger vid. Dvs ytterst kort, ultralätt lokal transport. Dagens dyra långsamma väljer ingen, förutom för skrymmande gods som är både långt och över 1½m brett.

Måste se om sväm-kontroll:
Köra Mälarsväm ger 250G, men 11G-Sluss kastar bort

Här bara: Avloppstunnel på 15km planeras, sprängstart 2018. Tänkt att pumpa avlopp Bromma-Henriksdal och kosta 5Gkr. Med Magleva görs den frakten med mkt mindre elåtgång, med tankskyttlar som liksom all Magleva-trafik kör nära friktionsfritt i vakuumrör. Ur Henriksdal släpps sen ”renat” vatten med medicinrester som hormoner och antibiotika, och NP-gödning till Östersjön=algblom och döda bottnar. Det kan istället Magleva köra till skog/åker-gödning+bevattning, och rädda Östersjön. Eller senare köra till annat reningsverk än Henriksdal! Magleva ger fullständig flexibilitet i stället för tunnelns fixa lyxboende åt råttor, och man kan för dessa 5G få 3 Magleva-banor i nord-syd led mellan norr- och sydförorter, och en ost- västlig, vilket ger minutresa för 4 stadsgenomkorsningar. Som byggordning först 2 röda: Spårtaxi-testbana KTH-SU som diskuterats. Har Danderyds sjh i förlängning, som då via S:tEriks N-förlängning når KS/KI, och S-förlängning når Huddinge sjh. Samlar hela 9 sjukhus(5 stora) inom 1 minuts restid, vilket öppnar för mer specialisering, nya arbets- alternativ, betalar bana 3x i delad materiel, personal, vårdplats: 1x ty smittfri. Tömmer Essingeleden, särskilt efter blå som kör avlopp med orange, som även avlastar slussen, klick=större bild:
MaSthlm5Gb

Förbi-Glob-Sluss-KS flygfort för %

Lila banan Globen-Slussen-KS diskuteras här som exempel. Även den ersätter ensamt mkt av byggena Förbifart +sluss +3T=tot 130Gkr. Dåvarande SIKA ville inte ha Förbifart=motorväg=mer bil, utan spårtaxi som är kollektiv, ändå oberoende som bil. Banan är ultralätt, så billig, spar 99% i byggpris. Prefabricera rörlängder, uppsätt på stolpar över gata/mark på 1år.
        Första bana: Globen — KS, körs på 1 minut! Se film.
Redan denna 7km-bana (pris ½Gkr), skulle slå ut bilar pga tidsvinsten N-S
+åtkomst däremellan + ändarna Globen-stan och KS,
så tar bort det mesta av Slussens trafik, del av Essingeledens.
Ersätter därför dessa 4 planerade projekt (tot 130Gkr mot Magleva ½G):
            Förbifart (60)             (klicka namnen för)
            Slussen (11)             (mer info/argument)
            3 Tbaneanslutningar a 20:KS,Arena,Nacka=60
            Globen-stans transportförstärkning (20?).

Vansinnigt att Allian(s) vill ”Bota” bilsabbat klimat med mer peng på bil. Även svensk elbil(tär elexport) ökar kolkraft pga EUs elbrist. Tung och hög fart=energislöseri via buller+partiklar.
Magleva kör däremot i vakuumrör praktiskt taget friktionsfritt, spar 99% i drift. Än viktigare, helt ljud/partikel-löst, spar hälsa.
Kombinationen Magleva bärande ”elcykel-minibil” (nedan) för sista km-biten i 30kph, ge flygfart totalt, men drar el bara som en elcykel nån km.
Maglevas flygfart lockar bilister att elcykla=folkhälsa, en av 100
samhällsvinster som vardera betalar banan.

Kashmirsväm dränkt 2000 byar

Srinagar med 1,3M inv. är svämmad till 80%. Varken web el mobil funkar.
Indisk syd-del ha enl. SR 2000 byar dränkta, döda trol. >>400=officiella.

Vi har fortfarande inte betalt efter största Pakistan-sväm 2010, där svensk %-del av skadorna är 11 Förbifarter! Gör det ni Allian(s)politiker, innan ni påtvingar fattiga länder än värre skador, via en Förbifart som bränner ytterligare fossilbränsle för 6Gkr/år=vapen åt Putin.
Särskilt som det finns en klimaträddning som ersätter alla era extremt dyra tunnelprojekt, till byggpris/25 och restid/10.

Nyare:F9 Så slipper flyktingar fly, F-pris 160G/år

Förra:F7 Sväm,brand,trähus,Ryss-sanktion/gåva120G/år

Se lista på Förbifarts-artiklar

Huvudtråd:

Lösning: Bygg Magleva ej Förbifart

Magleva är spårtaxi, i form av billig mini-maglev, som kostar 3% av ”Förbi förnuft”-leden, avlastar Essingeleden, ger 10-faldig hastighet. Är CO2/partikel/ljud-lös. Skulle tysta E4, lägga din villa 2min från city, miljon- öka värdet. Bara det värt 10x banpriset. Spar energi/tid/miljö/hälsa motsv. 35% av BNP (sist i Hot),så ge välstånd. Florida fick välja=mer demokrati?

Demo-bana förlängs KS-Huddinge
Betalar sig på månad

Mer Förbifarts-relaterat (i menyn välj Byggen, Förbifart):

del 3: Partiklar 100x värre än olaglig Hornsgata
del 2: Världsarv, spårväg, självfinansierad bana
del 1: Förbifart felgrundad, riv upp (bränslelös)

Lars Hörnfeldt, fysiker

Blogg: förbifart, koldioxid, klimat, metan, miljö, politik, samhälle, trafik, tåg

Annonser
Det här inlägget postades i Bygge. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Maglev-ej F,Sluss,3T=-95% restid drift bygge

  1. Minnet skriver:

    Göran Persson (S) sa att ”svenska folket kommer att bli förbannade då de förstår vad vi har gjort” angående omgörningen av pensionssystemet.

    dessutom

    När Lars Ohly var partiledare sa han sittandes i tv-soffan ”män ska flytta på sig för kvinnor” men när Lars Ohly avgick var det en man han flyttade sig för. Nour El Refai satt bredvid som medhummare och Lars Ohly framstod som en riktig kvinnokämpe, försökte han manipulera män att flytta sig? kanske några flyttade på sig för att känna sig politiskt korrekta men egentligen blev de bara lurade av en kommunistisk makthavare.

    • Magleva skriver:

      Ja ”att förstå skada efteråt” -är så dags,
      vi får peka på alla skyfalls-sväm NU att klimatskadorna räcker,
      så folks stöd till bil-Allian(s)en minskar oxå i (s)delen.

      Nu med HÖSTEN här, får vi se i SIFOskogen om Löven faller!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s