Vulkanhetta driver kolturbin kolfritt

Få kyld vulkan, + kolfri drift(klicka) av EUs kolkraftverk.

Maglevfart:10*bättre, byggpris:40, drift:100

Stambana kostar 20G/mil *70mil=140G(+-30) mellan 3 största städerna Sth-Jk-Gbg/Mlmö, enl. trafikverket. Fart 250-320 så Sth-Gbg knappt 2h.
Snabbtåg har stora problem med Buller: Ger turbulens högre upp, krävs mkt högre skärm. Även mer lågfrekvent, går gnm vägg lättare, överskrider inomhusgränsen.

Magleva däremot kör gnm vakuumrör, så helt ljudlös, och försumbart luftmotstånd. Betyder också att elåtgången bara är 1% av vanligt tåg.
Slitage 0 på bl.a rälsen pga magnetkudde (medan snabbtågs hjul sliter enormt). Förare 0.
Ersätter även flesta vägtransporter, bara där sparas i bränsle/slitage/förare i snitt 6Gkr per mil bana och år! Banan byggs för ½Gkr/mil pga miniformatet, så betald på månad. Kapacitet däremot enorm pga fart: Tex vid mach1 tar 1 bana 10M pers var dag, så finns plats för fler vinststärkande extrafrakter, tex i (klicka):
MariSth
Mastodont-tåg är lika passe som rälsprincipen från 1830-talet. Stannar tex bara i storstäder. Magleva är en SpårTaxi: kör likt bil när/var du vill, direkt till ditt by-val utan mellanstopp.

Länkar och Basinfo:
Magleva botar klimatet och är extremt lönsam, se först/sist i Hot.
Kan även skapa/leda/lagra el. Överför 10GW/bana, även i hav.

Tex Tysklands sol/vindkraft behöver 50GW reglereffekt, reserv, lagring.
Det fås ur Sverige+Norge, sist i: Mälarbana, Pumpkraftverk, 50GW
Magleva-skyttlar som ta/ge vatten hindrar sväm, men ge även i ”bieffekt” mer el än turbin.

ÅrMån: Tåg-trådar:
1308: SL 0taxa,bussläp,Förbi,Butik,Visby-El
1303:
Bo-kvalite SpårTaxi Krockfri
1207: Tsunami mot Ringhals, Gotland, Lobby, Essinge-buss
1203: Pris=elkabel, 2xSolVtn-el, Tpris/20, nå by
1109: Snösäker, så ej usla HHT. TmpBuss. NDJUR.
Se vidare Start- och tex El-menyn.

Lars Hörnfeldt, fysiker.
Bilkritisk av insikt: Uppväxt m vägbyggen, kört bil fr 6, 20t bandtraktor 8, soloflög 15, biltävlat. Mekanik+meteorologi inväxt i barnhjärna utm. grund för universitet&forskar-utbildningen, för bl.a Bert Bolin som uppmuntrat detta ideella 20-årsarbete.

Bloggord : forskning, koldioxid, klimat, miljö, buss, maglev, höghastighetståg, snabbtåg, tåg

Annonser
Det här inlägget postades i Bygge. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s