Kallaks malmfrakt klimatskadar 14x ”vinst”

maxgsvämö135
Trots bildens tal om höjning, reas fortfarande fossila bränslen, med mackpris på bara en tjugondel av de klimatskador de orsakar. Bla gruvbolag parasiterar alltså på världens befolkning, som får lida, berövas hus, mat och liv, bara för att folk i olje-intensiva branscher anser sin lyx mer värd än miljoners liv.
Regeringens plundringsvurm gör den både medskyldig, och skadar också svensk befolkning och miljö. Glesbygden kan istället blomstra av vatteninkomster och boom i turism och friluftsliv, med en ny klimaträddande transport-teknik som visas nedan.

Kallak-gruva skulle via sina malmtransporter ge klimatskador som blir 14x större än ”vinsten”, dvs ge katastrofal samhällsförlust, inte alls någon vinst!

[Härledning: Beräkningarna är enkel anpassning av Northland-kalkyl, med samma järnmalmspris och transporter, utom att lastbilstransporterna helt uteslutits (optimistiskt).
Då drar transporterna energin per ton malm, i diesel-liter:
1: Brytning?
(2: Lastbil Pajala-Svappavara 16mil 5L -ignoreras för Kallak-gruva)
3: Tåg Svappav-Narvik 21mil 2L
4: BåtNarvik-Ruhr 250mil 25L -som exempel på tung kund i EU, (-Kina 10tals ggr mer)
Om vi för Kallak slipper ”2: Lastbil”, fås ändå 27L, *(mackpris 2$)=54$, *20=klimatskada 1100$. Jfrt med hävdad ”vinst” 80$ är alltså skadan 14 ggr större, så istället för ”vinst” 80$ fås 13falt större förlust på 1020$, för varje ton malm
]

Med billiga minitåget Magleva, skulle man istället få en norrländsk boom av turism, friluftsliv, fiske, sarvhjälp, eftersom den minskar restid 95% och reskostnad 99%, så folk får råd åka 100x oftare. Guldägget ”naturen” förstörs av gruva, men inte av Magleva, som tvärtom minskar behovet av metaller och cement, eftersom ultralätt, kapacitet av smart fart istället.

Alliansens ”Gruvor gå före rennäring ty samhällsvinst så mkt större”
-är alltså helfel, rekordignorant ignorera klimateffekt.
Annan skada: Gift i gruvdammar, hittats spritt eft. dammbrott/Arne Muller ”Smutsig..gruvboom”. Bränder, och metanutsläpp.

Maglevas Vakuum-rörsbana ger mängder av fördelar:
1) Utestänger vilt+allt värre CO2-orsakade oväder, som stoppar andra färdsätt.

2) Noll:luftmotstånd/ljud/slitage/partiklar/förare -så ca 0 kostnad. 1% av tågs el. Ej CO2 så botar klimat, plus lindrar bums klimatsymtom, se 4-7.

3) Flyg-fart på mark=gigakapacitet: redan vid 600kph =1mil/min kan folk bo i tomhus överallt längs bana(din skyttel kan stanna ensam i by likt bil, ej tågfjättrad till andra). Idealt för barn, hälsa, friluftsliv, plånbok. Minutnära Kirunajobb, släkt/kultur i storstad.
Finns tex 5000 tomhus, sparas nybyggen a 1M =5Gkr, betalar 20 mil bana.
Mängder av fler fördelar adderar vinst, se Betalar sig på månad.
Så gruvbana ger boende på köpet,synergi. Fler såna klimatrelaterade:

4) Våldsammare klimat ger bl.a Torneälven allt värre isproppar, och ½m mer årsnederbörd i Lappland, som kommer flyta ihop till huskrossande svämnivåer i älvdalar. Jfr Götaälvs skydd för 6Gkr. Torneälvens dubbla vårflod då värd 12Gkr, betalar 48 mil bana: Pajalabana sneddar älven ofta, ger lastplatser för tankskyttlar för att frakta vattenpinan till törstande syd-EU:

5: Vattenvärde i torr syd, säg 200t/s *32Ms= 6Gt/år a 200=1200Gkr/år
Resten för hela Sverige:
6: Östersjön räddas från ökat sötvatten, dvs förlust av salthalt=torskfiske.

7: Sväm har annars 2020 spritt aggressiva översvämningsmyggan över landet. Om 10% av landet får sommarstänga, minskas BNP 2½%=100Gkr

8: Turism =störst inkomst i BNP 2008 =245Gkr. Bana spar 90% tid, 99% respris, så bör minst 10faldiga intäkt spec. då första land med bana, öka intäkt 2400Gkr.

9: Kraftledningseffekt av alla transporterna ovan.

Politiker bör ta vara på denna lösning som ger oss dubbel per-kapita-inkomst mot Saudiarabien, inte skänka bort vår malm till rov-bryt/frakt som bara lämnar oss förstöring av mark/klimat som gör landet obeboeligt.

Störst Val-JA i historien fuskas bort

Västerbottens vårdvals-JA fuskas bort, nedan bevisas i sammanfattning:
1) Folkomröstnings-segern i Västerbotten tydligaste i Sveriges Historia.
2) Föregicks av telefonkampanj (s), för att få medlemmarna att soffligga.
3) Ringandet ”2)” kostade pengar i tel+personal, så stal av partistödet alla partier får för att gynna demokratin, att istället skymfa den=missbruk.
4) Utan 2-3, så (s)-nej istället, hade gett Ja-övervikt med 55% mot 41!
5) Trots det, tar (s) det marginellt ”låga valdeltagandet” dom själva med skattepengar mödosamt pressat ner, som svepskäl för att strunta i Rekord-JA-et 1), och matematiskt bevisade Ja-segern 4) utan 2-3.
Sabotaget att ta bort (s)-röster, gör om dom från oviktiga till VETO-röster, i strid mot all matematik, och alla regler för demokrati och anständighet.

Nu punktvis bevis:
1) I Sveriges historia av folkomröstningar, har aldrig röstövervikten varit så hög som nyss i Västerbotten, då Ja-rösterna var TOLV-falt ggr Nej-rösterna.
Tidigare största röstövervikt (vinnande över förlorande) var SEX-falt, (=6,4 tätt följt av andra röstövervikter 5,4 4,3 och 3,7 -källor nedan. Dvs rekord slogs förr marginellt som dom ska, som idrottsrekord).
Att rekordet nu plötsligt dubblas från 6 till 12, är matematiskt absurt och otrovärdigt, som om en tyngdlyftare plötsligt skulle lyfta dubbelt mot rådande kg-rekord! Tala om doping-test-behov! Mkt riktigt sågs ”Doping”:

2) Rapporter om rundringning av (s) till sina väljare, att bojkotta folkomröstningen: Denna ”Doping”-rapport stöds alltså på ett helt oberoende sätt, av det matematiska argumentet 1), som visar på en stor omfattning.

4) Matematiskt stringent bevisas i nästa post Ja-vinst 55%-41 även om (s)-sovarna hade röstat Nej, så värsta demokratiförakt ge dom VETO.

Tidigare folk-omröstningar:
Av ca 100 hittade svenska omröstningar 1922-nu, tycks högst övervikt
vinnare/förlorare varit: Riks v/f=83n/15½=5,35 om högertrafik 1955.
Kommunalt 83n/13=6,38 om Tyresö äldreomsorg 2012,
            och 77j/18=4,28 om skola Strängnäs 20130609.

Nedan % Vinnare(jn)/Förlorare       För största folkomröstnings-segrarna:
%v/f = kvot       Deltagande%         Först av 6 på riksnivå, 1922-2003
83n/15½=5,35     53       1955 Högertrafik
Nära 100st kommunala: (1980… 40 2003: Träng12 11 2006:Träng15, 20)
83n/13=6,38                   2012 Tyresö Äldreoms
77j /18=4,28       17       Strängnäs-130609 skol Lagändring 2011
77n/21=3,67         38      Grums-1303 skol


Vård-Ja 55% mot 41%, kalkyl+finans

Kravet att få ”hälften Ja av 50%-igt röstdeltagande”, är bara en omformulering av att få in ett Ja-antal på ½*½ = 25% av alla röstberättigade, och valet gav 28%!
Det är denna produkt (Ja-andel*Röstdeltagande) som spelar roll. Att enögt låsa sig vid enbart röstdeltagande innebär demokrati-vidrig VETOrätt åt lat soffliggare, som får köra över pålästa banerförare, horribelt! Soffliggare ska maximalt omvandlas till SAMMA antal Nej, att man fyller på med ENBART Nej-röster tills röstantal når önskade 50%!
Även sånt Nej-gynnande ger ÄNDÅ klar Ja-seger=55%, Nej=41% i den 50%iga röststocken!
Analogi som minsta barnunge känner till är att koncentrerad saft räcker till utspädning, finns inget ”extra-utspätt” vatten som förtunnar saft fortare. Även soffliggare kan vara max 100% Nej, som ej utspäder Ja-koncentratet nog.
Menar Peter Olofsson(s) att var soffliggare ska räknas som 2 Nej, ”Rysk röstning”? Bara en okunnig i demokrati och/eller elementär matematik, trampar så på väljarna. Som att avfärda väglängdsmätning, med skälet ”gjordes i fel kör-riktning/årstid”!

Kalkyl Västerbottens folkomröstn(slut): http://vll.se/default.aspx?id=65716 gav 64651 röster, Ja 57150=88,40%. Nej 4824=7,46%. RöstBerättigade=B =207696. Av dom deltog 31,13%, varav 88% sa Ja= 0,31*0,884*B=27,52% av B, =55,03% av tänkt valkår B/2!       Till mål-röstetalet B/2=103848 fattas 39197-4%ogiltig/blank=37574 +lagda Nej=Nejtotal 42398=40,83%

Dorotea/Åsele berövades vårdplats/ambulans trots att de servat hela VLLs inland inkl. skidsportorter som Borgafjäll. Det är bara två exempel på hur glesbygden missgynnas av stora avstånd och gles befolkning.
Det ändras helt av billiga mini-tåget Magleva, se Glesbygdsguld, och fler miljö/ekonomi/vård-fördelar nedan, tex i 8:Turism

Blogg: gruva, koldioxid, klimat, Northland, Kallak, malmfrakt

Annonser
Det här inlägget postades i Hälsa, Klimat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s