5 flygresor = 1 svältmord

Globala uppvärmningen medför extremväder som minskar skördarna, tex
torkan som nu svälter 11M i Somalia. Matbristen förvärras årligen.
Hur rädda klimat och mat?

Jämför klimat med att köra av vägen: Kör man över asfaltkanten kanske
den ovane inte på sekunden känner det så dramatiskt, men blir sedan
överraskad av att allt sker snabbt och opåverkbart: 1) Luftfärd utför slänt
och 2) In i bergvägg. Man måste omedelbart korrigera det felaktiga rattutslaget, för den mjuka vägskuldran (återkoppling) vrider annars ratt och bil utåt! Måste ta i för att vrida ratt och kurs tillbaka mot kanten och mjukt upp på asfalten igen.
Fortsätt inte slött med samma hjulutslag, t.om ökat, riktat ut i terrängen – det straffar sig med tappad kontroll mkt snabbare än man tror.

Precis så slött har vi hanterat klimatet, vars rätta väg ligger på 280ppm CO2, vi är nära 400, långt ut på vägslänten. Vårt ratt-utslag = förändring =utsläpp, var år 2010 det största någonsin, och 35 ggr större än största någonsin under senaste istidscykel.
Dvs vi ger hjulutslag ut i terrängen, 35x tvärare än normalt största. Detta utöver klimatets egna återkopplingar(mjuka skuldra): Smält snö/is reflekterar inte längre bort solenergi. Smältande tundra ge metan/CO2. Havets CO2-bindande fytoplankton dödas av surt pH av för mkt CO2.

Lika omutligt som en bergvägg, leder därför fysikens lagar och höjd CO2-halt till höjd medeltemperatur, torka, skördeskador, svält. Vi skulle kunna ”styra upp på asfaltkanten” igen, men bara om vi minskar CO2-utsläppen bums, 5 år ”med styrförmåga” har nämnts. Sedan kan klimatet skena lika opåverkbart som bilen sedan den tappat mark-kontakten.

Biobränslen räcker inte alls till alla. För att minska CO2, vilka ska då köra mindre? Svar:Nöjesåkare. Vi måste i 1:a vändan undanta matens produktion/frakt (bristvara): Behåll jordbrukstraktorer, lastbilar att frakta mat etc, och arbetsresor som för några måste ske med bil (ta ej bil av lathet).

Flyget släpper även ut NOX på känsligt hög höjd, bidrar till totalen så:
1) Flygets klimatgasutsläpp hela 6-8%, +buller, avisningsvätska, vägtrafik.
2) Är oftast turist/nöjes-resor, ökar ej matprod, tvärtom tar mark/resurs.
3) Ger UV-skada dvs senare malignt melanom=ökad sjukvårdskostnad/död.
4) Ny-muterad smitta sprids fort i flygplatsträngsel, når alla ut-flyg=pandemi.

Nöjesresor med flyg/bil bör debiteras skulden för svältoffren: allt annat vore hånande diskriminering av offren.
Antal dödsoffer av svält beräknas accelerera så att de fram till 2050 uppnår: i Asien 1G offer, och i Afrika 200M, summa 1.2G döda. Låt flyg/bil dela skulden lika, blir då 600M svältdöda på flyget.
Slå ut på 3G flygturister(se korall-kalkyl), blir 0.2 svältdöda per flygturist.
Låt oss kalla honom Ture Turist. Nu har inte CO2 från Tures 2011-resa verkat färdigt 2050, utan den fortsätter öka temperaturen i uppåt tusen år, 20falt längre, så över tid har Ture personligen orsakat 20×0.2= totalt 40 svältdöda!
Svältdöd/år bör vidare förvärras med temp, så Ture mördar 100-tals.
Dom kalkylerbara första effekterna till 2050 är därför bara ett för-smakprov:

Sluta svältdöda folk för ditt nöjes skull!
Det allra minsta flygturisten ska göra, är att
matcha flygbiljett-priset i nödmat-bidrag!

Nicolas Sterns rapport är ett måste: Klimatkostnaderna är 5-20% av globalt BNP varje år till 2100. Sedan torde skadorna bli ännu värre, eftersom CO2 är verksamt uppåt 1000 år.
[Häpnadsväckande att ekonomistuderande yttrar sig utan att tydl. ens hört om den]

Även flyg ska såklart snålköras, spar nån %, bättre än inget, men Magleva spar 99%.

Flyget har växande problem även med trötta piloter och/eller:
Allt våldsammare väder som lätt ger ngt fel (tex täppt pitot-rör).
Allt mer komplicerade system i tex AutoPilot, så enkelt fel lätt ger fler.

Olyckor/tillbud, bara tur inte mer händer:
Fel knapp: rodersystem, avsåg kabindörr:Skevade 130gr, ca ryggläge 30s.
AirFrance,Atlant: täppt pitotrör:fart okänd, P glömde anv. gyrohorisont,
(Översteg+stallwrn+ignore)*5, t.om datorn tro slutl. stallwrn fel, stängde av.

Gottröra: Utan att P-erna fick veta, infördes centralt ny automatik, att ”korrigera” ner Ps gaspådrag. Med is i motor, gav det pumpning, så P kunde ej rädda motor.

AutoPilot: komplicerad,(utan)sidroder, ge ofta missförstånd pga okunskap /dålig kod. Tex hänt AP gått in i Landningsmod=dra av,överstegra VID TCH DWN, men gjort det 20m upp=krasch, utan att P vetat gått till denna mod. Trodde avdrag var för sjunk till glidbana.

ChinaAir-747 stopp på motor4,kräver motRoder,AP klara ej=H-gir=H-roll, Hbank 45gr ”omöjlig” enl.P, så ”båda horisonter fel”,P kör ”rakt” enl. egen balans=rakt ner. Turligt dag+klart<3km, så upprätad i tid. Tänkte vidare LA, pers-skada krävde Frisco, fann 1/2 stjärt bortblåst.

Ryss i Airbus lät son "köra" med AP på, son tog i, AP kopplade då ur,
P visste ej funka så. Alla dog.

DC9-96 last "Tomma syrebehållare" enl.prot, var aktiv kem-generatorer, ge 260gr=eld sen förbj däck i lastrm smällt. Alla 110 dog. Först då skärpte US regler till slut.

Bloggord : fiske, koldioxid, klimat, miljö, politik, svält, korallrev, snabbtåg, flyg

Annonser
Det här inlägget postades i torka, väder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s