mp+m räddar klimat, ekonomi, energi

Mp bör anta minviter! Det viktiga är att förbifarten byts ut enl. nedan, till 97% billigare Maglev. Övriga stridsfrågor blir då petitesser, tex:

1:Sänkt skatt eller välfärd? -Maglev betalar båda, ur biljonvinst/år, nedan.

2:Ny kärnkraft? -Elsnål Maglev spar in spårtrafiks el=3TWh. Värmer hus med kärnspillvärme, spar direktel=9TWh. Redan där sparas 2 reaktorer, plus en 3:e se El-lagring.

3:Dyra klimatinsatser? -Nej, maglev ger -80% CO2-utsläpp, och betalar sig snabbt själv, även i glesbygd pga extra tillämpningar där, glädjer C.
Boende i lanthus med livskvalite, snabbpendla. Bebygg ej stans parker.

Klimaträddande teknik kan lättast introduceras där folk förstår klimathotet bäst, dvs Sverige. Först sedan lönsamhet demonstrerats här, kan sedan också klimatokunniga länder övertygas, lockas.

Att försöka pådyvla länder CO2-tak, är som att försöka knuffa elefanter till ett vattenhål. Bättre vi själva hämtar en spann vatten, ger smakprov att locka/leda dom att gå frivilligt. Lockande ”vattnet” = vinst av bana.

I Florida folkomröstade man om en liknande snål flygsnabb mini-maglev, men de flesta röstade på ett el-slukande vanligt snabbtåg istället, för:
”USA har ju gott om ström från kol-eldade kraftverk”.

Om Florida kunde anordna omröstning, ska väl miljömedvetna Sverige kunna överväga den svenska versionen Magleva, som är ännu betydligt snålare, och har många extra användningar som betalar banor även i glesbygd. I USA var varken tillämpningarna kända, eller en lång rad extra-vinster, som totalt skulle ge 1 biljon/år i Sverige.
Utbyggt minskar det våra CO2-utsläpp med hela 80%.

Viktigast Mp-uppgift: Byt ut Förbifarten mot sänkt SL-kort, fler bussar, Magleva test-bana KS – S:t Eriksplan 50Mkr, sen -Huddinge 1Gkr. Fördelarna leder till riksutbyggnad, med vinster för bl.a miljö på hisnande biljon/år (nedan), som finansierar mångfalt varje politisk önskelista.

Teknik som är så vinstrik, sprids blixtsnabbt, så vi, en klick engagerade i ett klent plutt-land, kan klimaträdda hela (h)jorden av elefantländer.
Det är inte peanuts. Tvärtom, inget är viktigare.

Helt fel glömma mördande partiklar

Förbifartens partiklar kommer döda 100x fler än Hornsgatan. Den och andra nackdelar sammanställs drygt halvvägs ner nedan.

Tidningen Motor har bett trafikverket ensidigt beräkna dubb-däcksräddade liv perioden 2000-2009, fått 5 liv/år, men totalt ignorerat skadande sidan av myntet, att dubben framförallt ger dödande partiklar:

Partiklar vill jag minnas dödar 5300, allt är per år. Då bidrar industri och bilmotorer. Men säg att dubb-partiklarna orsakar 500 av dessa dödsfall? Då är det 100 ggr fler, än de 5 som trafikverket säger dubbräddas. (Detta är en preliminär snabb-uppskattning, men trafikverket har bara blundat?). Vidare har tex Lule tekn. högskola mätt att dubbfria friktionsdäck är nog så bra.

Betalar pensionschock 3ggr om

22/9 Pensionschock är i annalkande för EU. Det fattas 17ooo Gkr/år, Sveriges 2% därav blir 340 Gkr/år, ett av många ekonomiska hål. Tidigare har problem lösts med ny teknik, men inom transporter används principer från 1800-talet, som istället slukar både energi, tid, miljö och hälsa, förstör ekonomi/klimat.
Det är därför hög tid för systembyte till Magleva, som skulle spara en biljon (nedan), dvs 3x vårt pensionshål ovan, lösa problemet.

Mp-röst ger Biljon/år

19/9 En avgörande miljöbov i dagens värld är transporterna.
Mp förstår nödvändighet och värde av grön teknologi,
särskilt för de snabbt växande person- och godstransporterna.

Magleva är en billig mini-maglev, förarlös och 100x energisnålare än tåget. Den skulle i sverige årligen spara:
180 Gkr i drivmedel och förarkostnader.
  70 Gkr i uppvärmning av byggnaderna, med kärnspillvärme.
Förutom dessa 250 Gkr spars restid, miljö, hälsa mm för
750 Gkr, tot 1 biljon kr dvs 1/3 av Sveriges BNP (sist i globala hot).

Hela sjukvårdsbudgeten är 270 Gkr. Förutom vård, kan vinsterna täcka även skola/omsorg, en extra gång. vi kan fördubbla resurser/personal, för att ta hand om bl.a de exploderande äldre pensionärskadrerna. Vi får råd att dammsuga arbetsmarknaden på alla arbetslösa, och ex-förare till något viktigare.

Denna kolumbi-ägg-teknik skulle debatteras istället för det promille-gnet om smulor som pladdras om nu. Alla blir vinnare, inte minst näringslivet

Med våg-sd kan din mp-röstAlliansen att söka stöd i mp. Dom skulle bidra med en kunnig miljöminister, dom har läst+förstått magleva, och då finns möjlighet att snabbt komma igång,  genom att ersätta förbifarten:

Nackdelar med Förbifart

1 Partikelkoncentration värst i EU -har vi nu på Hornsgatan. Vi bryter mot EUs miljöregler, Sverige kan stämmas. Rättas då Hornsgatan? Nej tvärtom, man prompsar igenom Förbifart med 100x värre halt i tunnlarna, visar vv-beräkning. På vintern kommer tunnelutsläppen att följa marken, förhärskande riktning är mot Sollentuna. Spridning horisontellt hjälper inte, insveper bara större folkmängd, hela Sollentuna/Västerort. Ger 100 Hornsgator, med 100x Hornsgatans dödstal, här. ”Förbi liv” för många av oss. Beror på bildäcken, inget el/bränsle-val hjälper.

2 Biobränsle ge svält -kravaller i Mocambique, av 20-30% lägre skörd pga sommarens klimatkatastrofer. Regering: Svält ihjäl fler, för att odla biobränsle till ”Förbi liv”-ledens bilar. Förvärrar klimatet än mer. Bara ren el och gas på avfall är bra, men räcker bara till en fil på Essingeleden, varför då ”Förbi liv”-led?

3 Klimathot allt värre: 10 varmaste åren sen start 1880, inföll alla nyss:2001-09,1998. Varmaste både decennium, 12mån, 6mån, 1mån. Värmerekord slogs för 17 länder, mesta nånsin. 2005 slogs för 14. Värsta ryska hetta/torka/bränder på 1000år. Värsta Pakistanmonsun på 80 år. Chansen att ovan bara ”råkat” sammanfalla av ren slump, är som att vinna ett globalt lotteri – 3ggr i rad! Uteslutet -klimathot/våldsamt väder är allvar, växer blodigare också för oss+kostnader inkl. U-hjälp. Redan nu  250 M hemlösa, ta hem 1/I-familj? Det är I-landsfolken, varav svenskar är 1%, som släppt ut CO2 sedan 1800talet. Kostnad att återuppbygga bara Pakistan är enorm, vår % blir 320 miljarder kr, 11 förbifarter, bara för ett års skada – som återupprepas CO2s skadetid, tusen år! Betala för 1 av dessa år, innan ni lånar till motorväg för att öka årsskadan ännu mer! Naturvårdsverket har förstått och varnat för klimatfaran, och bestämt avvisat Förbifart, regeringen bara ignorerat. Flesta djur har förstånd att åtlyda en varning. Tex kakadua har tydlig vakt i trädtopp, medan övriga äter och åtlyder minsta pip-varning. Vi kräver att politiker höjer sig till papegojans intelligensnivå, och åtlyder vaktens rop.

4 SIKA vet att mer vägar inte hjälper, de krävde spårtaxi, men ignorerades. Representerar ihop med Naturvv. kunskap/förnuft, de är våra 2 främsta framåtblickande organ, regeringsbrott besluta bakom ögonbindel.

En sådan modern spårtaxi är en billig mini-maglev, kostar 3% av ”Förbi förnuft”-leden, CO2/partikel/ljud-lös. Skulle tysta E4, lägga din villa 2min från city, miljonöka värdet. Bara det värt 10x banpriset. Spar energi, tid, miljö, hälsa motsv. 35% av BNP (sist i Hot). Välstånd ges av sådana innovationer, inte käbbel om smulor.
VAL: Med våg-sd kan mp-röst få Allians att söka stöd i mp=kunnig miljöminister, dom har läst+förstått alt.5. Ovan är koncentrat. Klicka istället fram film, bilder, klartext via menyn. Lars Hörnfeldt, fysiker, 08-355209.

Mer Förbifarts-relaterat (i menyn välj Byggen, Förbifart):

del 3:   Partiklar 100x värre än olagliga Hornsgatan

del 2:   Världsarv, spårväg, självfinansierade banor

del 1:     Förbifart felgrundad, riv upp  (bränslelös)

Blogg: förbifart, koldioxid, klimat, metan, miljö, politik, samhälle, trafik, tåg

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s