Så gynnas både bil- och kollektiv-resande

Förbifart-relaterat del 2.  Se även del 3, och del 1.

18/3 Förbifart Sthlm: ”Gökunge tränger ut framtidens kollektivtrafik”

Även bilister skulle gynnas av Magleva-bygge istället, genom att de kan köra in i skytteln med en liten elbil, sitta kvar under den snabba ban-resan, och köra ut på mål-stationen.
Därmed kombineras bilens flexibilitet vid start och mål, med 10-falt högre hastighet för huvuddelen av resan, enorm tids- och miljövinst som de flesta vill ha (så tex Essingeleden lämnas till enstaka skrymmande frakt).

Så räddas rofylld natur

7/2 Forskning i bla Berlin visar den stora läkande inverkan som naturen
och dess ljud har på oss. Trots det har storstäderna från 1970 till 2000 krymt grönområdena från 40 till 27% –ett hälsohot.

Naturen ger återhämtning efter stress, och mental fokusering. Särskilt för barns utveckling är riklig och daglig vistelse i natur avgörande.
Politiker välj: öka grönområdena, eller barnens inlärningsproblem än mer?

Cyniskt att bygga förbifarten: utplånar skog, ger fler bilar som i sin tur
kräver mer P och vägar.

Grönområden och naturljud ökas däremot drastiskt med Magleva, som är helt ljudlös, och helt fri från asfaltytor, avgaser, CO2, slitagedamm.
Minskar sjukvårdskostnaderna 30%

Tunnlar sänker grundvatten/hus

Citybanan har redan i vinter sänkt grundvattnet 1.8m, i ett flertal hela kvarter. Många kulturellt viktiga hus står på stolpar, som nu utsätts för syre, så de kan börja ruttna, och husen rasa. Citybygget tillåts nu dränera 500kbm/dygn, om man ”återinfiltrerar samma mängd”. Om det går är tveksamt. För alternativ se ”Byggen…Citybanan

Tunnlars vattenpåverkan bör också tala emot förbifarten, nedan.

Förbifart kostar 7-falt extra  6/2 Smält arktis kostar 24 bilj. $ 
Smältningen av arktis-isen kommer ge skador på 24 T$ fram till 2050.
Fördela skadekostnaden på I-landsinvånarna: 24 T$ /1G inv = 24 k$/inv. Förbifarten berör 1M Stockholmare. Deras skade-del blir 24 G$ =200 Gkr, dvs 7 ggr förbifartens 28 Gkr. De 200 måste debiteras leden, ty den kan ersättas med kollektivtrafik el. Magleva, medan tex jordbrukets CO2 bara stoppas om vi äter sten el. dyl.

Lösning: Billig maglev-bana, ej etanol

19/1  ”Etanol större miljöbov än bensin  DN

-visar att etanolodling genom odlingskonkurrens skadar bla regnskog.
Redan lustgas-avgång har tidigare stämplat etanolodling som skadligare än bensin, se länk ”Förbifart felgrundad” nederst.
Naturligtvis är dubbelt skadliga etanolen därmed utesluten, likaväl som fossilbränslen i sig.

Däremot är Magleva-bana idealisk: Både extremt billig (några % av förbifart), drar bara 1% av tågets el, och du kan ta med egen mini-elbil. Magleva ger flyghastighet och obegränsad räckvidd. Elbilen å andra sidan ger lokal frakt till/från stationerna. Kombinationen slår flyg, bil, allt, -se fördelar nedan för ekonomi, användare, samhälle, klimat.
Alla måste nu begripa galenskapen med förbifarten.

9/1 Klimatarbete kan bli lönsam affär -påpekar att hela världen ropar på dricksvatten, CO2-frihet etc så blir lönsamt. Typexempel: Magleva betalar sig på 1 månadvia restidsvinster, samhällseffektivitet etc.

16/12 Luftproblem för Förbifart, 17km kräver dyr stormventilation: Halten  PM10 når 4000 ug/kbm, som är 100 ggr trafiktäta Hornsgatan. Bör högst vara 400=1/10. Magleva däremot, skulle bara kosta några % att bygga, dra mindre än 1% av bil-drivmedlens energi till el-driften, just därför att den inte producerar några slitagepartiklar överhuvudtaget, och inget ljud. Trots 10faldig fart. Magleva är superb både kassako, och klimaträddare. Medan bilar inte ens har några bränslen (nederst): får ej odlas, och biogas räcker ej.

Så räddas världsarv+värld

Vägverket vill till förbifarten lägga 2 rondeller på SÖ Lovön, och bredda vägen genom Drottningholm, enl DN ”Världsarv kan raderas av vägbygge”, där också kulturchefen kallar bygget ”förödande”.
Ekerö vill ha bättre förbindelse med Stockholm, men det kostar dom världsarvet. Viktigast är att mänsklighetens hela värld står på spel i förlängningen, som kan avgöras inom 5 år pga metan-skredet som startat.

Klimaträddaren Magleva däremot: är helt ljudlös, fri från alla slags avgaser/partiklar, och ger flygsnabb förbindelse, som tömmer+tystar biltrafiken, återger världsarvet sin pastorala kvalitet och attraktion på världsturismen. Mer om Förbifarten nederst.

Spårväg tar gatuyta -dra billig lätt bana ovanför!

8/11 Re:   Spårväg  ”kommer skapa trafik-kaos
                 (-eftersom inkräktar 30% på övrig trafik/DNdebatt)

Spårvägsalternativ, som också är kollektiv och eldriven, men mkt bättre:

1:Inkräktar inte alls, utan är smal/ultralätt och ställs på stolpar över gatan
2:Tvärtom kan ta med tvåhjulingar och små elbilar (kör ombord,sitt kvar),
  -och har kapacitet nog ta med alla dessa längs banan =stor avlastning
3:Är helt ljudlös, damm/avgasfri, flygsnabb, drar hundradelen el, och
4:Kostar hälften, för 30faldig sträcka tex KS/Norra station – Globen.
  -i menyn se FILM för åktur, och ”Simulera”.

Bana betald av gas/kärnvärme/vatten

Nordenkartan ovan har banor färgkodade för gas, kärnvärme, och översvämningsvatten. Läs via länkarna nedan mer om resp. varu-frakt:

   Vara(klicka):       Till (Banfärg,att få intäkt):      Intäkt: Banmil
   Rysk gas               Tyskland   50 Gkr  120
   Kärnvärme        Lokalt fjärrvärmenät   50 Gkr/år  100/år
   Sväm-vatten            Torka/brand     6 Gkr+x/år    50

Färgmarkeringarna anger bara finansiering. Allt kan köras på alla banor, kapaciteten är 20-falt ”finansieringsvarans” behov. Så en ensam industri i Luleå som önskar gas för sin process kan köpa det, till lägre fraktkostnad (ge årlig vinst) än pipelinens (som dessutom inte finns dit). Förutom skyttlar för folk/gods, kör tre sorts tankskyttlar var sin vätska, energisnålare än en pipeline. Skulle dessutom behövt tre pipelines. Dessa synergier och ”Killer applications” ger snabb utbyggnad (även mha landsbygdsresurser -mer senare).

Mer Förbifarts-relaterat (i menyn välj Byggen, Förbifart):

del 3:   Slipp partiklar, buller

del 1:     Förbifart felgrundad, riv upp  (bränslelös)

medan Magleva kan:    Stoppa metan, hetta, oväder

StartsidaMini-tåget Magleva   Två banor avlastar Essingeleden:
Smittfri Sjukhusbana Karo-Huddinge, längs StEriksgatan
Dala-Göt-banan, med simulering och film.

Blogg: forskning, koldioxid, klimat, metan, miljö, politik, samhälle, kärnkraft, tåg

Annonser
Det här inlägget postades i Bygge, Ekonomi och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s