Simulera resa på Magleva-bana

<!–
Simulera banresa
Simulera resande på Magleva-banor
–>

Se Dala-Göt-banan

Flygfoto av bansträckningen. Raka Dala/Göt-sträckor, med mkt mjuk S-kurva emellan.
Markfoto Söderut från Sthlm C.
Markfoto Norrut från Riddarholmen.
Markfoto Norrut från Söder. Pelare på T-bron. Kurvradie 2km

Provåk Dala-Göt-banan!

1) Ladda ner google earth gratis, på: http://earth.google.com (om du inte redan gjort det).
2) Dubbelklicka här: Maglev.kmz vilket (startar googleearth och) laddar in banans data.
3) Klicka ”Play tour”-knappen (och på banans namn för mer info).
4) Addera 3-dim-byggnader, ska numer räcka med första raden:
      I Layers, slå på ”3D-buildings”, då bör nedan laddas autom.
      (Läs ett par rader om hus-ikoner.
        Klicka självladdaren: 3D WareHouse Network Link.
        Fler hus på: http://sketchup.google.com/3dwarehouse
            Skriv i sökrutan: Stockholm Sweden)
5) Få LantmätEniro-bilder i GE, zoom autoladdar overlay i Se/Dk. Installera i GE. Teknik.

GoogleEarth är i sig väl värd nerladdning, ger interaktivitet, kompletterar filmversionen (meny FILM).

Banan är extremt billig: Ultralätta skyttlar i bara 1½m breda rör, liten materialåtgång. Då klen också i kapacitet? Nix!

Denna simulering illustrerar tydligt egenskapskedjan: Liten=Lättplacerad=Rak bana=Hög hastighet=Hög kapacitet:

Lättplacerad: Låg vikt, på stolpar över annan infrastruktur, tex ”getingmidjan” vid slussen. Ett rör per riktning, på varann, tvärsnitt som en ”8”. Denna smala ”8-profil” kan förläggas rakare än den böjda gatan själv: Banan löper på tvärbalkar utnyttjande hela gatubredden: intill än ena, än andra husväggen, kan därmed ”gena” och ”räta ut” gatuböjar.
Kan smygas in i känslig miljö: de smala rören kan göras genomskinliga, och maglevtrafiken är helt utan ljud, avgaser och slitagedamm. Tvärtom bättras miljön radikalt, av att boende självmant ratar bilen (20-faldig restid).

Rak bana: Pga ovan är DalaGöt helt rak, förutom en mkt svag S-kurva vid Gamla Stan med 2 km radie.

Extremt snabb: Tex DalaGöt-banan är (pga ovan) rak nog för 500 kph, och ger därmed:

Extrem kapacitet: Redan denna enda bana kan per dygn:
frakta en ”tåglängd” som räcker halvägs runt jorden,
och rymmer hela Sveriges befolkning + 4 Mton gods.

Härledning:2 tuber a 500kph=1000kph*24h(perDygn)=2.400mil tåg/6m=4M skyttlar(a 4passag. el 2ton)=8M pass.+4Mton. Naturligtvis är detta ett teoretiskt tak, det behövs inte hälften el. ens tiondelen i en enda bana, men i princip kan man närma sig taket: det behövs tex inga stora avstånd mellan ”tåg” för ”växling”, och varje skyttel har drivning så tåglängden kan göras stor. Med tåg avses här en utrymmesbesparande ihopkoppling som kan göras automatiskt vid måttliga hastigheter, liksom isärkoppling när den bakre delen ska börja sakta in el. ta annan bana. Särskilt godsskyttlar kopplas ihop så, för att småningom separera igen där rutterna skiljs.

Bara 100delen av tak-kapaciteten behöver användas: Sthlmsregionens 10-del av Sverige, fördelas på ett 10-tal banor, främst för att få yt-täckning.
DalaGöt och Erik(se byggen) är bara exempel, fler banförslag kommer, som genom rak dragning ger billig högkapacitet. Därmed onödiggörs:    Förbifart Stockholm

Kommentarer

Anonym 2010-09-13: Hur är det tänkt att stationerna ska utformas? För att din kalkyl ska hålla kan man ju inte stanna på varje station.

Svar: Helt rätt, långa tåg som jämt stannar vore SJ’s usla 1800-tal. Nej varje spårtaxi-lösning kör nonstop/transit tills slutmål nås, vi är även PRT: Personal Rapid Transit, Magleva verkligen Rapid.
Mer står i menyns: ”BYGG: EU-tåg
och i slutet av:       ”HETfrakt: Växthus. Tåg nå by
 Med Magleva, åker man i separat skyttel, stor som en bil, och avskilt från andra, nonstop mellan vilka som helst av tusentals billiga små stationer, når varje by. Kör i grupp, dom till nästa by sist, så den svansen kan sakta in utan att störa huvudgruppen som fortsätter. Sen släpper nästa svans etc, segmenten ett efter ett. Tåget kan vara mkt kompakt, flera mil långt, även vid mach1 behövs bara halvmil gap (15s) bakom för svansbromsning. Där hackihäl nästa xmil-tåg osv. Finns mängd detaljer, bråkdel offentlig.

18ootals-tåg tvingar alla stanna, eller alla svicha förbi. Här det senare, Varbergsbor får inte kliva på, bara ”avnjuta” tågdånet: http://hn.se/hntv/1.948291-x2000-kan-kora-forbi-varberg
(visa ALLA cmnts)

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s