Magleva från Karolinska Sjukhuset guld

En förbindelse mellan KS, och S:t Eriksplans Tbana, skulle vara en idealisk första demo-bana, och till struntkostnaden 50Mkr.

Magleva är en spårtaxi med 4 platser, som en bil. Det finns alltid minst en inne på varje station, så du (och ev sällskap) sätter dig, och halv minut senare är du på väg.
Varje liten station ger alltså en kontinuerlig rännil av 8 pers/minut. Istället har man många små stationer (likt busshållplatser), som är utspridda längs banan, många att välja på (även inuti KS), alltid nära till någon. Kort sagt:Anpassad till dig, både i tid, och plats! Småskaligheten blir också billig.
T-banan är tvärtom: koncentration i tid/rum, dyrt, och passar inte dig, bara T-tåget. Oerhört dyr, tar tid gå djupt ner i berget, dit ingen har eget ärende utom bergtroll.
Denna stump kan sedan dras vidare längs den raka S:t Eriksgatan, förlängas över vattnet i samma riktning. Avlasta Essingeleden, småningom nå Huddinge Sjukhus.

I frånvaro av friktion från hjul/luft, så är det nämligen kurvor som begränsar Maglevas fart. För bekväm åkning bör sidoaccelerationen bli högst 1g. Vid tex ljudhastighet, 1200 kph, krävs då en krökningsradie > 11 km. Behövs tex en böj med fjärdedelen så stor radie (knappt 3km), måste hastigheten där halveras till 600 kph, som kan räcka i stad.

Å andra sidan är Magleva-banan mycket smal, lätt, själv helt ljudlös/avgasfri, konkurrerar bort bilar där den dras. Husvärdet höjs betydligt, särskilt som Magleva-hus plötsligt ligger mkt centralt, nära varandra/kontinenten etc. Allt detta ger acceptans för raka dragningar, tom över/genom hus.
Utgå från en rak citygata, och dra där (genomskinliga) Magleva-rör över trafiken, vilande på tvärbalkar mellan husen. Ger gatuåtkomst via tätt med billiga stationer, bara hiss till trottoarkant, likt busshållplats (fast ”egen” vagn, så stannar först vid din hpl).
Förläng rörbanan i denna givna gatu-riktning, åt båda håll. S:t Eriksgatan är en bra sådan första gata pga:
Lång/rak nog som grundbana. Kan förlängas åt båda håll, rakt/folktätt nog.
Förbinder norr/syd, och i viktiga E4S-riktningen, så bäst avlastning av Essingeled/getingmidja.

km: Pris Mkr:         Bana  (den första är lämplig demo-start)
1,    50,    KS-StEriksplan, nå Tbana(spar 1G mot T), förlängbar nedan.
16, 800,   Förenar Karolinska sjukhuset med Huddinge, men bättre:
20,1000    Inkluderar även Danderyds Sjh, så förbinder 7 sjukhus:

Erik-banan skapar ett ”Magleva-sjukhus” (förenat Danderyd,KS,Sab,StErik+Göran,(SÖS),Huddinge).
Restiden mellan de yttersta (Danderyd till Huddinge) blir bara 3 minuter, mot dagens ca 30! Dessa sjukhus blir då som ett enda gigantiskt sjukhusområde, där utrustning/bakjour/personal kan sam-användas, minst 10% effektivare. Sjukhusledningar har alltid velat slå ihop, patienter ha minutnära, Magleva gör båda nöjda. Mer personal/patienter ökar specialisering, erfarenhet, kvalite, vilket behövs: Cancerföreningen fann att vissa sjukhus var 200% bättre än andra. I snitt säkert >10%.

Sjukhus är mål/start för mängder av brådskande resor: Ambulansutryckningar, sjuktransport mellan sjukhus, akutsjuka, personal (tex bakjourinryckning, utarbetade pga personalbrist), anhöriga.
Varje sparad minut ökar överlevnaden (=produktiviteten) med 10% vid tex infarkt. Kostnad/belastning på personal minskas 10% genom minskad restid.

Smitta: Horderna ovan har alla nattvilat symptomfritt(karantän), så det är sedan, på tex City/Smittybanans gigantiska Odenstation som de tankar färska virus från medhostare. Magleva är tvärtom ”PRT”=PersonalRapidTransit: Man åker smittfritt nästan ensam i den lilla vagnen, hemifrån direkt till mål! Magleva-sjukhusen blir därför friskare=effektivare, ty får dramatiskt mindre mikrob-leverans (av tex extremt smittsamma vinterkräksjukan som stängt 16 sjh-avd).

Sjukvårdsbudgeten för Sthlms län är 40 Gkr, varav 75%=30G faller på dessa 7 sjh. Om de spar 10% på alla budgetdelar, blir det 3 Gkr sparat, dvs Erik-linjens 1Gkr återbetalat sig på 4 månader!

Kriminella: Har nu övertag på gatan, kan köra/elda/skjuta vilt, medan polis är låst att skydda 3:e person. Magleva vänder detta: Skyttlar med ev. bov fastnar: radioutfrågas/hålls/omdirigeras för koll, medan MC-patruller med prioritet och g-träning, tubas i extra hög fart till ett tjog stationer runt en brottsplats. Extrem snabbhet och styrka, kan mobilisera helt läns poliser innan bilburen bov hunnit fly, svårt försvinna i den krympande mängden bilar.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar